1.poštovní známka

Napsal Viťa (») 6. 5. 2010 v kategorii Události- 18. a 19. století, přečteno: 8210×
1-znamka_2.jpg

autor: ČT24

Penny Black

Londýn - Říkalo se jí Penny Black a byl na ní vyobrazen reliéf osmnáctileté královny Viktorie. Řeč je o první poštovní známce, která spatřila světlo světa 6. května 1840 v Británii. Neměla ještě zoubky na okrajích a vymyslel ji Rowland Hill. Grafické provedení Penny Black bylo velmi zdařilé a dodnes patří tyto známky mezi nejkrásnější. Byla černá, v hodnotě jednoho penny. Úředníci ji odstřihávali nůžkami či trhali za pomoci pravítka. Dnes mohou poštovní známky vypadat všelijak. Jsou hranaté, kulaté, z papíru, ze dřeva i z plastu. Na českém území jsou známky používány od 1. června 1850.

Otcem první poštovní známky je Rowland Hill

Tvůrce první poštovní známky, anglický venkovský učitel a pozdější generální poštmistr Velké Británie , vymyslel celý nový systém placení poštovného. Zaváděl jednotnou sazbu za doručení dopisu do hmotnosti půl unce (asi 14 g) bez ohledu na vzdálenost k adresátovi. Oproti předešlé praxi měl být poplatek uhrazen předem pomocí kousků papíru tak velkých, aby na nich mohlo být otištěno poštovní razítko, a opatřených lepem, aby je bylo možné nalepit na dopis.

Ilustrační foto

Několik dní po první známce vydala anglická pošta ještě modrou dvoupencovou známku. I když se královna Viktorie dožila 82 let, na známkách nestárla. Až později byla v některých samosprávných britských koloniích zobrazena realisticky jako stará dáma s vdovským závojem. Na první známce nebylo uvedeno jméno země a tato praxe se v Británii udržela dodnes. Země se na známkách prezentuje pouze osobou svého panovníka.

Na českém území jsou známky používány od 1. června 1850

V roce 1843 zavedla známky pošta švýcarského kantonu Curych, třetí známkovou zemí se stalo brazilské císařství. Potom následovaly švýcarské kantony Ženeva a Basilej, USA, Mauritius, Francie, Belgie, Bavorsko, Španělsko, britské kolonie Nový Jižní Wales a Victoria v Austrálii.

Ilustrační fotoNa českém území jsou známky používány od 1. června 1850. Muselo jich být vydáno hned pět druhů, protože rakouská pošta ponechala v platnosti dřívější ustanovení o výši poštovného podle vzdálenosti. První známky samostatného Československa, Muchovy Hradčany v hodnotě pěti a deseti haléřů, vyšly 18. prosince 1918. Platnost starých známek rakouských a uherských skončila sice v únoru 1919, s přetiskem Posta československá 1919 směly být však používány i několik let následujících. Jedna ze známek této emise, čtyřkorunová světle zelená na žilkovaném papíru, patří k nejdražším českým známkám vůbec.

Tvar i materiál je v mnoha státech světa různý

Ne všude na světě ale používají známky standardního tvaru a materiálu. Kromě obdélníčku kolují známky ve tvaru kruhu, trojúhelníku a pětiúhelníku. Sierra Leone a Tonga vydaly známky ve tvaru ovoce.

Také materiál může být různý. Dříve se známky vyráběly z ražené fólie (někdy i ze zlata). Švýcarsko vyrábělo známky částečně z krajek a taky ze dřeva a Spojené státy vyrobily jednu z plastu. Nizozemsko mělo známku ze stříbrné fólie. A na klasické papírové známky se používala řada tiskařských technik, jako je litografie, rytiny, hlubotisk, rytý dekor a web offset printing.

zdroj: ČTK

VL z www.ct24.cz/kalendarium/Znamka

Známka to je také politický nástroj, ale především nádherný koníček. Má obrovskou výhodu v tom že se k ní můžete i po dlouhé době vrátit. To , třeba u rybiček, již nejde. Zkuste to.

VL


 

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

sojka z IP 88.100.134.*** | 6.5.2010 23:34
No a teď budeme mít na dopisech samolepku s Fifinkou.
Viťa z IP 195.47.34.*** | 7.5.2010 17:28
sojko, všimni si laskavě že zde se podepisujeme. Jedině mladej Sedláček je stále Fiou.Prosím dodržuj to. Já se podepisuji, tak také tak čiň, bojíš-li se, tak nepiš. Takové komentáře jsou na dvě věci na H a na N, činí z internetu pouhou stoku. My se zde za své názory nestydíme.
Viťa | 8.5.2010 07:46
Vážený pane Víťo, píši taky jako anonym, ale ne proto, že se za své názory stydím, nýbrž proto, že být upřímný a otevřený a hlavně chodit s kůží na trh na malé vesnici se moc nevyplácí. Lidi jsou zákeřní a mstiví, ikdyž se do tváře stavějí úplně jinak. Takže jestliže jste zakázal, nebo spíš nechcet,e aby na Vašem webu psali i anonymní pisatelé připravujete se o spoustu reakcí. Stačí se jen podívat na předešlý web a na počet komentářů na tomto. Nebojte se, nebudu Vám kazit image, jako anonym sem píšu poprvé a samozřejmě i naposled (A to i v tom případě, že bych nepsal jako anonym) Přeji hodně úspěchů, budu jen číst reakce těch "odvážných" co se nebojí svůj názor podepsat. Mimo jiné, na celém internetu se většinou v takovýchto debatách píše pod nějakým nickem, a to i v tom případě, že je jméno pisatele  provozovatelům diskusí známo.
Viťa | 8.5.2010 07:50
Mrzí mne Vaše reakce, chápu důvod, i když s ním nesouhlasím. Lidé jsou stále stejní, jak v čase, tak v prostoru.  Hovádka mají výhodu, že jim slušný člověk ustoupí, a to je právě naše prohra. Je mi už dost roků a i za komunistů jsem se nebál jim říci svůj názor. Rychle jsem z té jejich partaje vycouval. Také v této době nehodlám se měnit, vidíte to i na mých reakcích. Také pan farář na dotaz proč mne tak málo vidí v neděli na mši dostal odpověď, jenž se jemu moc nelíbila. Nebojme se, čím více se budeme bát, tím to bude horší.
S tím internetovým diskutováním (hlavně pod zprávami)- přišel jsem na to, že nejsem takový hlupák, abych to jen četl.
Ono totiž je to také tak, že každý názor je také podepřen kvalitou toho kdo jej přednesl.
Zatím jsem vymazal jeden vulgární výkřik a žádnou adresu jsem nebloknul a ani nezjišťoval adresu, ale mám v sobě hranici, kterou nikdo nepřekročí.
Přesto by bylo zajímavé, s kým mám tu čest.
sojka z IP 88.100.134.*** | 8.5.2010 17:18
Pane Víťo, omlouvám se, jestli jsem svým komentářem způsobil vaše rozčilení, že jste málem použil hrubá slova. Jinak se ztotožňuji s komentářem "anonyma" a nemám k tomu co dodat. Mějte se hezky a jen samé kvalitní zprávy a příspěvky.smile
marie z IP 213.194.205.*** | 9.5.2010 13:51
tady názory otevřeně  říct nebát se hovádek se bohužel v obci nevyplácí protože tyto věci jsou zdrojem pomluv a intrik holt i ves jde s dobou.
smile
Viťa z IP 195.47.34.*** | 9.5.2010 20:07
Jistě  anonyme máš pravdu, jsem normální člověk a blbý názor nemohu přijmout za svůj, ale respektuji jej. Jestliže tvůj názor nikdo "nebere", to může být také tvoje chyba. Všichni lidi okolo totiž nejsou blbci, jak si leckdo myslí.
vilma z IP 213.194.205.*** | 10.5.2010 06:55
je vidět pane vl že jiné názory nepřijímáte  aže jsou lidé kteří to vidí stejně a s nimiž souhlasím např. sojka  lidé se bohužel mění a nejsou stejní , to je jen váš utkvělí názor a vaše reakce mluví za sebe.
Viťa z IP 195.47.34.*** | 10.5.2010 07:42
Nemohu přijímat názor, se kterým nesouhlasím, takový osel zase nejsem. Toť za prvé. Za druhé zase opakuji, každý názor je podepřen vahou osobnosti autora a anonyma řadím mezi nepřijatelné zbabělce. Za třetí, kladu otázku kde berete takovou jistotu, že ostatní názory "neberu"? To že nesouhlasím, neznamená, že oponentovi upřu jeho názor. Jistě používám někdy hrubší slovník, ale život mne naučil, že na hrubý pytel patří hrubá záplata.
  Ohlédněte se zpětně co na těchto stránkách je nesouhlasných projevů, ale já je nemusím přijímat, jak vy si myslíte. Já je diskusí odmítám pod vlastním jménem a anonymové jako vy mne za to napadají? Kdo jste vy - anonym se vším všudy. To je můj názor, pod kterým jsem podepsaný.
    (Mrzí mne, že na Blogeru není denní sledovanost, ta by zase stoupla. Čtenáři takové střety milují, takže anonyme, děkuji za zvyšování sledovatelnosti těchto stránek)
Lenka Rybová z IP 85.132.136.*** | 10.5.2010 08:08
Zdravím všechny. Dnes jsem se odhodlala, že sem po dlouhé době něco napíšu. Většina témat mě bohužel něják nepřiměla k reakci. Chtěla bych se jen zeptat co Pan Víťa myslí  tím:" Ono totiž je to také tak, že každý názor je také podepřen kvalitou toho kdo jej přednesl" (kdo je kvalitní- s dobrou pověstí, z vyšší třídy, z dobré rodiny, antikomunista...?)  a  2. citace : " S tím internetovým diskutováním (hlavně pod zprávami)- přišel jsem na to, že nejsem takový hlupák, abych to jen četl"  Víte, koukám sem téměř každý den  a nemyslím, že jsem hlupák když nepřispěji do diskuze na téma :  František Josef I., Labutě a jiné ptactvo, Ohlášky...Myslím, že i když jsou tohle "vaše" stránky, neměl byste být tak prudký, vznětlivý a diktátorský. Za zvíšení sledovanosti si můžete právě tímhle vy sám, protože místo abyste přešel anonymitu pisatele o "samolepce s Fifinkou" s nadhledem, začínáte rozhazovat "hovádky a hlupáky"  a vaší statečností při nespolupráci s KSČ.
Viťa z IP 195.47.34.*** | 10.5.2010 08:45
Na tuhle odpověď si "udělám čas", jelikož považuji na dobrý příspěvek , dobře odpovědět.
  Prozatím děkuji.
Viťa | 10.5.2010 16:58
Rád odepisuji na adresné, podepsané příspěvky a děkuji, že Lenka si našla čas mi napsat. Odpovím na její námitky a budu s napětím čekat, zda je přijme, či, ne.
1. Za druhé zase opakuji, každý názor je podepřen vahou osobnosti autora a anonyma řadím mezi nepřijatelné zbabělce.
2. " Ono totiž je to také tak, že každý názor je také podepřen kvalitou toho kdo jej přednesl"
1. je moje citace a 2. od Lenky a je snad jasné že ta druhá citace se liší od první. Já používám výraz „vahou osobnosti autora“.
Každý z nás má hodnotový žebříček pro všechno i pro lidi, tedy osobnosti. Je snad nad míru jasné, že názor třeba, Lukáše Husáka není roven názoru Petera Božka.  Vyřknou-li tito dva odlišné názory, u mne se názor přikloní zcela na stranu Lukáše. Proto tvrdím, že v diskusi musím vědět, s kým mám tu čest, jedině tak mohu diskutovat. S anonymem se nedá diskutovat.
Já nepoužil výraz kvality, i když se to zdá být stejné, není to to samé. Každý člověk má svou kvalitu, a každý si tvoří svou vlastní stupnici kvality, protože jsme každý jinačí.
" S tím internetovým diskutováním (hlavně pod zprávami)- přišel jsem na to, že nejsem takový hlupák, abych to jen četl"
Čítával jsem diskuse pod internetovými zprávami, ale již tak nečiním, jelikož je to ztráta času a i ducha. Hrůza, kde jaký anonym pod nickem se tam povětšinou sprostě vybrkává. Jinak se to nedá nazvat. Málo který je schopen se podepsat pod to co do diskuse napsal anonymně. Tak jsem začal činit, jak jsem napsal- diskuse pod zprávami na internetu nečtu. Anonymní názor je k ničemu, ztráta času.
Nikoho nenutím číst, natož diskutovat o tématu císaře Josefa či Labutí. Jsem názoru, že je to téma zajímavější než oněch „slavných“ vidlí v R……. Mrzí mne, že jsi v těchto tématech nenašla nic, co by Tě oslovilo do diskuse.  Zase jsem zpět u osobnosti a její váze- velká osobnost dokáže diskutovat na více témat, než přízemní človíček bez osobnosti.
Píši tyto stránky jako takovou kroniku a možná po létech, zjistíš kvalitu té zprávy, jenž Tě nyní přivádí k úsměvu či pohrdání. Nenuť se, ale na ni k diskuzi.
I já mám otázku: proč ti vadí nekonkrétní označení  „hovádka“, když ti nevadí “hajzl“?
Diskuse s Panem Víťou z IP 85.132.136.*** | 10.5.2010 17:32
Ráda bych uvedla, že citaci jsem si nevymyslela,ale je psána Vámi a to ve 4 přízpěvku k tomuto tématu.viz 4. Odpověď na vymazaný příspěvek  3 odstavec.  K té váze osobnosti mi jde spíš o to,že kolikrát kvalitní člověk se silnou osobností může říct třeba hovadinu,ale ostatní mu to mohou věřit a naopak.  ( narážím třeba na příklad mojí známé, které výživový poradce s vysokoškolským vzděláním tvrdil, že pít kravské mléko je proti přírodě, protože my jsme savci a všichni savci v přírodě piji pouze v dětství mléko mateřské a pak už ne....) Také si nemohu pomoci,ale i toho "přízemního človíčka" jsem si musela vstáhnout na sebe- myslím si, že kdyby bylo nutné a kdybych Vám seděla tváří v tvář, pak bych s Vámi i o známkách a labutích diskutovala,ale na tom internetu to ve mě prostě nic nevzbuzuje, nemám k tomu co dodat. A jak jsem si všimla, tak troufám si řící, že všichni co sem chodíme nejsme přízemní človíčci.  No a k těm hovádkům a hajzlům- víte, je to spíš o tom jak je to myšleno. Skupina "vidle v hajzlu" nenazývá nás hajzli a nepřeje nám vidlí do našich zad,ale vy směřujete hrubší a urážlivé výrazy na konkrétní osoby- ať už hovádka nebo jak jste označil zřejmě mě: "přízemní človíček bez osobnosti". Napsal jste, že velká osobnost dokáže diskutovat na více témat- v tom případě je to vyrovnané- mladší generace sice neprobírají komu patřil který dům, kdy kdo se narodil a kde jsou labutě, zato starší generace neprobírá, co je nového v informačních technologiích, který dobrý film právě běží v kinech, jak dopadne další díl Harryho Pottera.
Viťa z IP 195.47.34.*** | 10.5.2010 18:13
Velice dobrá odpověď, protože je adresná. Anonymovi by se ti odpovídalo hůře. Já sám poznávám, na sobě, že se tlačím se svým psaním někam, kam nepatřím (generačně). Ujišťuji všechny, že se snažím být objektivní, ale hol jsem takový, jaký jsem. To s tím přízemním človíčkem bylo všeobecné vysvětlení, nic osobního. Díky a ahoj.
VLsmile
Anonym z IP 88.101.36.*** | 10.5.2010 19:24
Začínáte mi připomínat toho dědu co hlídal uzení salámů ve filmu Slavnosti sněženek. On se pořád ohrazoval rčením - "Já za to nemůžu, já jsem Vám to říkal" a pak všechno sežral. A Vy se začínáte schovávat za rčení "hol jsem takový, jaký jsem". Ještě by jste mohl začít používat  "To my ne, to komunisti" a bude to naprosto přesné. A co se týká podepisování diskusních příspěvků. Není jedno kdo co napsal? Je snad  důležitější obsah příspěvku a to,  jestli je podnětný nebo ne. Omlouvám se za příspěvek, ikdyž jsem slíbil, že psát nebudu, ale opravdu mě Vaše odpovědi nenechávají v klidu, bohužel ale s opačným dopadem než by mělo být.smile
marie z IP 213.194.205.*** | 4.6.2010 07:10
je vidět,že je víc lidí,kteří mají názor na  chování lidí v obci a tím nemyslím  že jsou všichni špatní,ale je vidět,že vy hned  pane vl  reakce lidí nazýváte jako nekvalitní, kde berete tu odvahu posuzovat kvalitu a nekvalitu lidí a přízemnost lidí, občas mě připadá vaše vyjadřování  agresivní,mohu se tu podepsat za všechny ,sem psali.lidi,pěkný den.smile
Veronika z IP 85.134.213.*** | 5.6.2010 11:47
já jsem pro anonymní komentáře, jde o to se vyjádřit a autor stránek se přece nemusí ke všemu vyjadřovat, VL nech lidičky ať se vyjádřísmile je dobré znát i jiné názory než ten vlastnísmile
Lenka z IP 188.95.57.*** | 9.10.2010 14:53
článek dobrý, diskuzi jsem čekala k tématu....smile
Kouzlo sbírání a odlepování známek ze zahraničních pohlednic a dopisů je jaksi pryč....škoda. Osobně proti Fifince nic nemám, ale já jsem obdivovatelkou motivů přírodních .
-VL z IP 195.47.34.*** | 10.10.2010 11:00
Budu se tomuto tématu věnovat častěji.
K té diskuzi- taky se divím kam se velice často ubírá.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel dvě a sedm