R 118 BM

Napsal Viťa (») 6. 12. 2010 v kategorii Události- 20. století, přečteno: 9733×
h01-auto-2_2.jpg

Dnes přináším jen technická data, jenž se mi podařilo najít na internetu při vzpomínání na vojnu.

"Moje" stanice R118BM ve VÚ9123 Drhovice byla z roku 1958 a záložní R311 byla ještě o rok starší než já - byla ročník 1951.

Za mých časů na vojně legendární stanice. Dnes už asi není nikde k vidění. Nebyla ani na Dni spojovacího vojska v Lešanech. Jenom občas vídám různé trosky na burzách. Proto alespoň několik technických dat a fotografií. 

Technické údaje: 

KV dvoukanálová radiostanice s místním i dálkovým ovládáním pro spojení v sítích a směrech na stupni armáda - divize. Souprava byla zabudovaná v nástavbě automobilu PV3S.

Vysílač kmitočet: 1,0 - 7,5 MHz, výkon 400W 
Hlavní přijímač: 1,0 - 8,0 MHz 
Pomocný přijímač: 1,5 - 12,5 MHz 
Provoz: A1, A3, F1 , F6, simplex, duplex na dvou kanálech 
Antény - přijímač: postupná vlna 150 m, dipol 2x20 m, šikmý paprsek 15 m, tyč 4 m, prut 4 m pro provoz za jízdy.
Antény - vysílač: dipol 2x20 m, poloteleskop 10 m, tyč 4 m, prut 4 m pro provoz za jízdy 
Dosah: při jakýkoliv podmínkách zaručen do 600 km 

Souprava obsahuje: 
- vysílač R-118 
- hlavní přijímač R-154 AMUR (později nahrazený přijímačem R-154-2M Molybden) 
- pomocný přijímač R4-LABE 
- radiostanice R-105 (R-109), dálnopis, ovl. skříňky 
- dvě elektrocentrály po 3 KW 
- soupravy antén, náhradní díly a příslušenství

Abych vysvětlil dvoukanálový provoz. Nosná byla frekvenčně modulována pro jeden kanál směrem k vyšším kmitočtům a pro druhý kanál směrem k nižším kmitočtům. Navíc bylo možno nosnou ještě modulovat amplitudově. Přijímač AMUR byl jeden z nejlepších s jakým jsem se setkal. Jeho náhradu přijímač Molybden jsem nezažil. Zrovna tak jsem nezažil přijímač R-311. Ve všech stanicích už byly jako záložní přijímače R-4. Naše stanice měla ještě jeden záložní přijímač. Ilegálně instalovanou E10AK. Elektronek RV12P2000 bylo ještě dost v zařízeních z bývalé NDR. Když jsem narukoval 
byly ještě v autech namontovány (zřejmě sovětské) mechanické dálnopisy ST-35. Ty se nastavovaly pomocí ladičky. Co s tímto dálnopisem udělala projížďka v terénu nemusím vysvětlovat. Proto byly dálnopisy vyměněny za naše, které měly název DALIBOR. Byly v tu dobu velice moderní a používaly už princip kulové hlavy pro tisk na dálnopisnou pásku. Později se prý přestaly vyrábět pro jakési patentové spory.

H01-predek H01-zadek

Vlevo vysílač, vpravo Amur  , uprostřed                                                 Vpravo kabinka dálnopisu.

záložní R4 a nad hlavou byly Astry.

Na obrázku je vidět pracoviště radisty. Po levé straně vysílač R-118 se zdroji ve spodní části. V levém spodním rohu obrázku je vidět část skříňky na náhradní díly. V čele stolku radisty je záložní přijímač R-4, nad ním ovládání stanice. A úplně nahoře jsou rámy s dvěmi stanicemi R-105 (eventuelně R-109). Ty sloužily na dálkové ovládání celé stanice při jízdě. Smysl toho bylo ztížené zaměření vysílače. Pohybující stanice se přeci jen o něco hůře zaměřovala. Nebyly ještě špionážní družice, nebo jak se dnes říká - prostředky dálkového dozoru. Na pravé fotografii je kabina dálnopisu s posuvnými dveřmi, vlevo kamínka na dříví s přikládáním zvenku. Na komínku je nádržka na ohřívání vody. V létě bylo v této nádobě většinou pivo. To se v létě chladilo sněhovým hasičákem. Nepřejte si cítit ten smrad, když se na podzim zatopilo. Za kamínky je stolek mechanika. Pod stolkem bylo připojovací místo k síti vybavené napěťovým chráničem. Nad stolkem jsou na stěně úchyty na zbraně. Za dveřmi s okénkem byl prostor agregátů.

H01-agregaty H01-agregaty-2

Prostor agregátů v zadní části vozu. Na každé straně jeden benzínový agregát s výkonem 3 kW. Dodnes slouží u některých podniků a radioamatérů. Občas byl problém se startováním. Většinou stačilo do dekompresního ventilu stříknout injekční stříkačkou trochu benzínu. Agregáty dělaly strašný kravál. Používaly se tak, že při výjezdu se nastartoval jeden agregát a už po cestě se žhavila stanice. Zvlášť v studeném a vlhkém počasí bylo nutné stanici důkladně ohřát aby zmizelo orosení. Pokud se toto zanedbalo následovaly průrazy vysokého napětí se všemi zvukovými a světelnými efekty. Při tom za velkého smradu odešly selenové usměrňovače a stanice musela do opravy. To se mi naštěstí nikdy nestalo. Odměna za tento výkon byl většinou pobyt v malé hlídané místnosti u vrátnice. 
Po dojezdu na místo se druhý agregát vyndal z auta a odnesl stranou. V autě byl buben s třížilovým kabelem o délce asi padesát metrů. Tak vzdálenost nehrála roli. Hlavně aby bylo relativní ticho. Dál se jelo na venkovní agregát. Na levé fotografii si všimněte dvojité podlahy. V ní byly uskladněny stožáry a teleskopické antény. Nad skříněmi s agregáty jsou v dřevěných skříních umístěny rozvaděče pro agregáty.

H01-auto-1 H01-auto-2

Na přední stěně nástavby byly porcelánové izolátory pro upevnění vertikálních antén. Vlevo pro přijímač a vpravo pro vysílač. U vysílače sem šel nasunout poloteleskop o délce deseti metrů. Věřte, že s hmotou Pragy V3S jako protiváhou to chodilo velice slušně. Mám to štěstí, že se mi tento poloteleskop podařilo koupit a na portejblu je neocenitelný. Na pravém obrázku jsou vidět zakryté otvory pro výfuk a sání agregátů. Když se agregáty používaly za jízdy, tak spolu s hlukem motoru V3S to vytvořilo docela slušnou psychologickou zbraň. A konečně ten bílý obdélník vpravo je tepelná izolace krytu přikládacích dvířek a popelníku kamínek.

H01-dalibor H01-mechanik



Ještě pohled do kabiny dálnopisu. Tady je vidět DALIBOR a nad ním skříňka dálnopisu. Přes tu byl propojen dálnopis do přijímače AMUR. Tam spodní dvě šuplata tvořila kódovací a dekódovací část pro dálnopis. Ještě abych nezapomněl. Mezi bočními dveřmi nástavby a kamínky byla anténní bedna. V ní byly všechny dráty, kotvy a kolíky. Vůbec celá bižuterie i s koaxiálními kabely. Občas také nějaký alkohol.

Dále bylo jako příslušenství ke stanici několik maskovacích sítí a skříňka dálkového ovládání. Byl to naprostý veget když se v rámci diverzifikace cílů natáhlo u rybníka těch několik maskovacích sítí a připojily se čtyři dráty na dálkové ovládání. Jelo se z deky v plavkách. Úplně největší veget byl, když jsme pro bažanty dělali cíl pro výuku zaměřování. Průs...y i průšvihy odfiltroval čas a zbyly jen dobré vzpomínky.

Tak toto je konec okopírovaného článku.

Vím že z Nesvačilky na této stanici sloužil Zdeněk Přerovský  z č.15. Možná i další, ale o těch já nevím. Snad se ozvou na vzpomínání.

VL

Děkuji za svolení k otisknutí - Jarda ok1cjb


Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Jirka z IP 109.80.85.*** | 17.10.2013 13:30
Nazdar. Slouzil jsem taky u utvaru 3686 v Jihlave ,rota 2 v roce 1977 az 1978 ne sice stabilne na R118 ale na R3a. Nevim jestli je nekdo po tech dlouhejch letech jeste "nazivu" ale rad bych s nekym pokecal co byli tehda na 02. Kontakt v zahlavi.  Ahoj Jirka Habartsmile
Marian z IP 178.41.172.*** | 14.7.2013 23:25
No ja som sa na nej skolil este v roku 1997 v 5 skoliacom a vycvikovom stredisku spojovacieho vojska v Poprade. Uzil som si s nou posledne tri mesiace daneho roku. Dobra a utulna stanica. Aj V3S dokazala skoro vykurit. Dneska by som ju uz asi ani nevedel naladit. Potom som sa dostal do Mierova a tam mi dali uhucanu R140. Ale aspon som sa zdokonalil chytat morse aj v hluku. A morse sa fakt zabudnut neda... U nas beahlo morse 24 hodin v kuse a tahavali sa obvykle obdenky.
jirka z IP 217.197.144.*** | 1.4.2013 15:36
Taky Bechyně jako velitel R 118 a R140.Ta 118ctka byl mazel.Rád vzpomínám.Vú 9445 rok 1977-78
pavel z IP 90.180.65.*** | 30.1.2013 04:19
No jasne že jsi vzpominam. Na to se nedá nikdy zapomenout. Skvěla  služba a i perfektní kamarádi ktere člověk už nikdy neuvidí.
Jak ten čas strašně rychle utekl. Měj se kamo skvěle .
Herbert z IP 92.240.170.*** | 27.7.2012 14:31
SRS v Jihlavě? Nebylo náhodou vaše krycí jméno na SRS pro dálnopis "Karel" (č.dps.5106). Byla by to docela zajímavá náhoda, po letech potkat kolegu SRSkaře. Jan tak pro vzpomínku: kamako máš?? (KRALICE315, LENDAK919, LEVICE233, KOUDELKA..., VLTAVA, LADA) Já SRS Kolín ("Firma" č.dps.3312).
Joy z IP 90.176.230.*** | 4.6.2012 20:56
]Zdravim,všechny chlapi co sloužili u R118.Já sloužil v Jihlave 3686 2 rota. Morse jsme se učily na PŠ v Unhošti u Prahy.Rád vzpomínám na služby na SRS. Byla to dobrá zašívárna ,a skvělí kamarádi.smile maroušek@seznam.cz
burle.blog.cz z IP 88.100.215.*** | 5.3.2012 01:18
Něco o vojně píši na burle.blog.cz. Ty z Radotína ozvi se burle@seznam.cz já jsem z Chuchle. Jinak ty snímky mě udělali moc dobře. Pěkně jsem si zavzpomínal. Rovněž jsem později sloužil na Duze. VÚ 24 96 Kralovice.
Herbert z IP 92.240.170.*** | 16.2.2012 19:40
Zdravím všchny, kterým zarostla pod kůží R118ka. Naposledy jsem v ní seděl v roce 1988 u 1sm.plk.REB v Kolíně. Měl jsem jí v rukách každý třetí den 2x6h na SRS. Pro zasvěcence Šakal 544 (Firma). S tou morseovkou je to nadosmrti, to se nemůže z palice vykouřit. Ještě dnes si pamatuju všechny signály (xxx) co byly na síti Tábor Aféra. Super mašina měl jsem jí radši než R140. A co se týká vnitřku vysílače, tak nás docela dobře vyškolil nrtm. Téra ze spoj. dílny. Díky němu jsem tenkrat dostal sp.1tř. ČVO 605  byla v Kolíně považováná za nejnáročnější odbornost.
JardaPa z IP 78.108.147.*** | 1.11.2011 18:03
Náhodou jsem narazil na tyto příspěvky při vzpomínkách na vojnu. Sloužil jsem také v r.1965-67 v Bechyni jako rádiodálnopisec na stanici R-118. Zážitky stejné jako má Michal. Nejraději jsme měli výjezdy na soutěže mimo kasárna do blízkých Netěchovic, kde jsme měli skoro rodinné prostředí u "babiny" v místní hospůdce. Přivezli jsme bochníky chleba a za to nám vyrobila hostinu z vajíček a domácího sádla. Navíc měla dobrý čich na lítačky a tak jsme stačili vždy včas zmizet po jejím upozornění do vedlejších místností. Zlaté časy. Včera jsem měl zrovna 66 narozeniny a tak jsem trochu zavzpomínal. Zdravím všechny spřízněné duše.smile P.S: 4938
Michal z IP 188.75.174.*** | 31.10.2011 21:20
Rád vzpomínám na zážitky z vojny v r. 1965-67 jezdil jsem s touto radiostanicí jako řidič a strojník elektrocentrál, dosti jsme byli někde v terénu sem tam centrály zlobily, ale vždy to dobře dopadlo. Nejlepší bylo když jsme se mohli kabelem napojit někde u JZD a za ušetřený a následně prodaný benzín bylo na nějaké to pivkosmile, rád na ty časy vzpomínám. P.S: 4457.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel dvě a jedna