R 118 BM

Napsal Viťa (») 6. 12. 2010 v kategorii Události- 20. století, přečteno: 9733×
h01-auto-2_2.jpg

Dnes přináším jen technická data, jenž se mi podařilo najít na internetu při vzpomínání na vojnu.

"Moje" stanice R118BM ve VÚ9123 Drhovice byla z roku 1958 a záložní R311 byla ještě o rok starší než já - byla ročník 1951.

Za mých časů na vojně legendární stanice. Dnes už asi není nikde k vidění. Nebyla ani na Dni spojovacího vojska v Lešanech. Jenom občas vídám různé trosky na burzách. Proto alespoň několik technických dat a fotografií. 

Technické údaje: 

KV dvoukanálová radiostanice s místním i dálkovým ovládáním pro spojení v sítích a směrech na stupni armáda - divize. Souprava byla zabudovaná v nástavbě automobilu PV3S.

Vysílač kmitočet: 1,0 - 7,5 MHz, výkon 400W 
Hlavní přijímač: 1,0 - 8,0 MHz 
Pomocný přijímač: 1,5 - 12,5 MHz 
Provoz: A1, A3, F1 , F6, simplex, duplex na dvou kanálech 
Antény - přijímač: postupná vlna 150 m, dipol 2x20 m, šikmý paprsek 15 m, tyč 4 m, prut 4 m pro provoz za jízdy.
Antény - vysílač: dipol 2x20 m, poloteleskop 10 m, tyč 4 m, prut 4 m pro provoz za jízdy 
Dosah: při jakýkoliv podmínkách zaručen do 600 km 

Souprava obsahuje: 
- vysílač R-118 
- hlavní přijímač R-154 AMUR (později nahrazený přijímačem R-154-2M Molybden) 
- pomocný přijímač R4-LABE 
- radiostanice R-105 (R-109), dálnopis, ovl. skříňky 
- dvě elektrocentrály po 3 KW 
- soupravy antén, náhradní díly a příslušenství

Abych vysvětlil dvoukanálový provoz. Nosná byla frekvenčně modulována pro jeden kanál směrem k vyšším kmitočtům a pro druhý kanál směrem k nižším kmitočtům. Navíc bylo možno nosnou ještě modulovat amplitudově. Přijímač AMUR byl jeden z nejlepších s jakým jsem se setkal. Jeho náhradu přijímač Molybden jsem nezažil. Zrovna tak jsem nezažil přijímač R-311. Ve všech stanicích už byly jako záložní přijímače R-4. Naše stanice měla ještě jeden záložní přijímač. Ilegálně instalovanou E10AK. Elektronek RV12P2000 bylo ještě dost v zařízeních z bývalé NDR. Když jsem narukoval 
byly ještě v autech namontovány (zřejmě sovětské) mechanické dálnopisy ST-35. Ty se nastavovaly pomocí ladičky. Co s tímto dálnopisem udělala projížďka v terénu nemusím vysvětlovat. Proto byly dálnopisy vyměněny za naše, které měly název DALIBOR. Byly v tu dobu velice moderní a používaly už princip kulové hlavy pro tisk na dálnopisnou pásku. Později se prý přestaly vyrábět pro jakési patentové spory.

H01-predek H01-zadek

Vlevo vysílač, vpravo Amur  , uprostřed                                                 Vpravo kabinka dálnopisu.

záložní R4 a nad hlavou byly Astry.

Na obrázku je vidět pracoviště radisty. Po levé straně vysílač R-118 se zdroji ve spodní části. V levém spodním rohu obrázku je vidět část skříňky na náhradní díly. V čele stolku radisty je záložní přijímač R-4, nad ním ovládání stanice. A úplně nahoře jsou rámy s dvěmi stanicemi R-105 (eventuelně R-109). Ty sloužily na dálkové ovládání celé stanice při jízdě. Smysl toho bylo ztížené zaměření vysílače. Pohybující stanice se přeci jen o něco hůře zaměřovala. Nebyly ještě špionážní družice, nebo jak se dnes říká - prostředky dálkového dozoru. Na pravé fotografii je kabina dálnopisu s posuvnými dveřmi, vlevo kamínka na dříví s přikládáním zvenku. Na komínku je nádržka na ohřívání vody. V létě bylo v této nádobě většinou pivo. To se v létě chladilo sněhovým hasičákem. Nepřejte si cítit ten smrad, když se na podzim zatopilo. Za kamínky je stolek mechanika. Pod stolkem bylo připojovací místo k síti vybavené napěťovým chráničem. Nad stolkem jsou na stěně úchyty na zbraně. Za dveřmi s okénkem byl prostor agregátů.

H01-agregaty H01-agregaty-2

Prostor agregátů v zadní části vozu. Na každé straně jeden benzínový agregát s výkonem 3 kW. Dodnes slouží u některých podniků a radioamatérů. Občas byl problém se startováním. Většinou stačilo do dekompresního ventilu stříknout injekční stříkačkou trochu benzínu. Agregáty dělaly strašný kravál. Používaly se tak, že při výjezdu se nastartoval jeden agregát a už po cestě se žhavila stanice. Zvlášť v studeném a vlhkém počasí bylo nutné stanici důkladně ohřát aby zmizelo orosení. Pokud se toto zanedbalo následovaly průrazy vysokého napětí se všemi zvukovými a světelnými efekty. Při tom za velkého smradu odešly selenové usměrňovače a stanice musela do opravy. To se mi naštěstí nikdy nestalo. Odměna za tento výkon byl většinou pobyt v malé hlídané místnosti u vrátnice. 
Po dojezdu na místo se druhý agregát vyndal z auta a odnesl stranou. V autě byl buben s třížilovým kabelem o délce asi padesát metrů. Tak vzdálenost nehrála roli. Hlavně aby bylo relativní ticho. Dál se jelo na venkovní agregát. Na levé fotografii si všimněte dvojité podlahy. V ní byly uskladněny stožáry a teleskopické antény. Nad skříněmi s agregáty jsou v dřevěných skříních umístěny rozvaděče pro agregáty.

H01-auto-1 H01-auto-2

Na přední stěně nástavby byly porcelánové izolátory pro upevnění vertikálních antén. Vlevo pro přijímač a vpravo pro vysílač. U vysílače sem šel nasunout poloteleskop o délce deseti metrů. Věřte, že s hmotou Pragy V3S jako protiváhou to chodilo velice slušně. Mám to štěstí, že se mi tento poloteleskop podařilo koupit a na portejblu je neocenitelný. Na pravém obrázku jsou vidět zakryté otvory pro výfuk a sání agregátů. Když se agregáty používaly za jízdy, tak spolu s hlukem motoru V3S to vytvořilo docela slušnou psychologickou zbraň. A konečně ten bílý obdélník vpravo je tepelná izolace krytu přikládacích dvířek a popelníku kamínek.

H01-dalibor H01-mechanik



Ještě pohled do kabiny dálnopisu. Tady je vidět DALIBOR a nad ním skříňka dálnopisu. Přes tu byl propojen dálnopis do přijímače AMUR. Tam spodní dvě šuplata tvořila kódovací a dekódovací část pro dálnopis. Ještě abych nezapomněl. Mezi bočními dveřmi nástavby a kamínky byla anténní bedna. V ní byly všechny dráty, kotvy a kolíky. Vůbec celá bižuterie i s koaxiálními kabely. Občas také nějaký alkohol.

Dále bylo jako příslušenství ke stanici několik maskovacích sítí a skříňka dálkového ovládání. Byl to naprostý veget když se v rámci diverzifikace cílů natáhlo u rybníka těch několik maskovacích sítí a připojily se čtyři dráty na dálkové ovládání. Jelo se z deky v plavkách. Úplně největší veget byl, když jsme pro bažanty dělali cíl pro výuku zaměřování. Průs...y i průšvihy odfiltroval čas a zbyly jen dobré vzpomínky.

Tak toto je konec okopírovaného článku.

Vím že z Nesvačilky na této stanici sloužil Zdeněk Přerovský  z č.15. Možná i další, ale o těch já nevím. Snad se ozvou na vzpomínání.

VL

Děkuji za svolení k otisknutí - Jarda ok1cjb


Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Leerry z IP 195.47.34.*** | 3.9.2011 09:36
to si jenom myslíš, že neumíš morseovku, kdyby ti začali vysílat po chvilce by jsi se chytl, mám to zkušený až jsem se divil
anton z IP 77.87.232.*** | 2.9.2011 19:41
ahojky tady všem, kdo to pročítá. sloužil jsem na r 118 celý druhý rok vojny, jako radista dalnopisec. měli jsme ji ale na ústředně, protože kačenu jsme zrušili. byla super, ale dneska bych už ji nedokázal naladit.stejně tak už neumím morseovku a to jsem byl ze třech nejlepších na praporu.sloužil jsem na VRANOV-BŘASY u Rokycan r 1987-1989.
Komo z IP 213.192.3.*** | 24.6.2011 19:38
Ahoj, pomůžeš ? Můžeš rovnou psát na ruda58@seznam.cz
Leerry z IP 213.192.3.*** | 24.6.2011 19:37
Díky , budu moc rád , nemohu nikoho sehnat.
komo z IP 85.162.120.*** | 24.6.2011 19:32
zavolej mi na č.274817418 nebo 608172749
Leerry z IP 195.47.34.*** | 24.6.2011 19:22
velice rád bych pomohl, ale jsem původní profesí kovář a jen divná náhoda mě přivedla k této radiostanici. Jen díky Bohu jsem její neodbornou obsluhou nevyvolal třetí světovou válku.
Prosím Komo zda by nepomohl, kontakt může být i přes mou adresusmile
Ruda z IP 213.192.3.*** | 24.6.2011 18:44
Ahoj a díky za odpověď. Já jsem na R 118 sloužil 1966-68 v Berouně. Byla to podle mě nejlepší stanice i do výkonu ,  spolehlivosti a útulnosti.
Já nějakou dokumentaci ke stanici  mám a hledám někoho kdo by pomohl.
Byla ještě nedávno bez problémů,mám jí doma,tedy vymontovanou z vozu a nyní začala padat nosná po nastavení Anténní vazby / vyráží to pojistku / a něco vrčí v bloku modulátoru. Mohl by jsi pomoc ? Já Praha 5-Radotín.
Ahoj Ruda.
Komo z IP 85.162.120.*** | 24.6.2011 18:17
Byl jsem na vojně u 2. spoj.pluku v Táboře v letech 1965-7 jako stakší radiodálnopisný mechanik ve spoj.dílnách a jako vyučený radiomechanik jsem celou vojnu opravoval 118,108 a další .Vzhledem k době která uplynula bych už asi opravu bez dokumentace nezvládl.Byly to hezké časy když jsem na cvičení objížděl stanice a za pár piv prováděl fingované opravy.Komo.
Ruda z IP 213.192.3.*** | 30.5.2011 08:34
Dík a hezký den přeji.
Vít z IP 195.47.34.*** | 30.5.2011 08:25
Jde o převzatý článek a stanici nerozumím, tak jako jsem jí moc nerozmněl na vojně. Sorry nemohu pomoci.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel dvanáct a nula